Runoja

Lukeeko kukaan enää runoja?

Olen aina rakastanut niitä. Mitä ikinä elämässäni onkaan ollut meneillään, olen tottunut kaataamaan syvimmät ajatukseni ja tunteeni niihin. Ihastunut niiden vapauteen ja säännöttömyyteen. Unohtanut pisteet, täydelliset lauseet tai isot alkukirjaimet. Aloin kirjoittamaan runoja kahdeksanvuotiaana. Yksi salainen haaveeni elämässä on ollut julkaista oma runokirja. Joten miksi en aloittaisi runojen julkaisua täältä, blogistani.

Kirjoittamiani runoja

Kylpyvesi kyynelistä

Vielä mä rakennan kauniin paratiisin
palmuista ja hiekkarannoista

Siellä mun kynnet on samaa sävyä
tummansinisen taivaan kanssa

ja silmät ohjelmoitu bongaamaan
just ne hehkeimmät tähdet tuolta ylhäältä

Kävellessäni näen vain päämääräni,
istuessani ajattelen vain ja ainoastaan nousemista,

mutta kaatuessani en kai nähnytkään eteeni

Kalliolla maatessani hiukset hulmuavat peittonani
vaikka kasvoillani ei olekaan enää mitään salattavaa

paitsi valkoinen kangas ja violetit verhot

Aamulla nousen auringonnousuun ja illalla
hiivin varovasti kylpyhuoneeseen muita herättämättä

kylpyvesi kyynelistä

**

Ja minulla on tähdet

Olen väsynyt
ja se on sellaista väsymystä, joka ei lähde nukkumalla

Olen kulahtanut ja käytetty

En mitään niin kuin lintuparvi, joka lentää täydellisessä muodostelmassa, luultavasti huvin vuoksi
En mitään niin kuin aallot laulamassa kehtolauluaan,
nekin ovat samaa merta,

tyynellä tai myrskyllä

Ja kaksikymmentäkuusivuotiaan sanomana sen pitäisi kertoa jo jotain

Olen väsynyt, koska sanoin ei
Mutta kuulit vain

.

Olen vihainen, koska minun piti aina käyttää isoja tossuja, aikuisten kokoa
En ikinä saanut uusia pinkkejä kenkiä, kimaltavin perhosin koristeltuja

ei ihme, että maalasin seinät niillä kun muutin kotoa seitsemäntoistavuotiaana

Olen uuvuksissa ja rikki

En saanut asua onnellisessa kodissa,
molemmat vanhemmat ja terve ego, valmiina maailmanvalloitukseen

Yritimme tehdä siitä onnellista
ja tarpeetonta kai sanoa ettemme aina ihan onnistuneet

Olen väsynyt,

Niin kuin olen ollut niin monta kertaa aikaisemminkin

En syytä itseäni siitä, että halusin heittää minut pois

Ja elän uutta elämää,
elämää jonka sain ihan itselleni
Kun päätin, että selviän sittenkin

Ymmärrän tosin nyt, että se on sama, vain pidempi tarina

Olen sammunut
Humaltunut ja toivoton

Mutta kuulit vain

.

“Olet aina väsynyt”, ystävä sanoi
“Niin olenkin”, hänen äitinsä vastasi
“Ja se ei lähde nukkumalla”, ystäväni jatkoi
“Ei tosiaankaan lähde”, hänen äitinsä totesi

Ja siinä hetkessä ymmärsin olevani väsynyt myös
eikä minulla ollut edes ikää tai titteliä sen tueksi

Ei ollut isoäitiä, tätiä tai setää
Ei edes opettajia nähtävästi

Minulla on näkymättömyysviitta
Minulla on paperi ja kynä
Ja minulla on tähdet

Olen väsynyt,

en siksi että jotain tapahtui

Vaan kaikesta siitä
ja yksi viidestä

En syytä itseäni siitä, että halusin heittää minut pois

Minulla on sanoja, joilla muodostaa vaikeita lauseita,
häpeää, jota yritän heittää ulos ikkunasta

Minulla on lämmin tuulahdus,
lupaus hyvästä mahdollisuudesta, jonka täytyy tulla suuntaani kohti

Minulla on aikaa,
minulla on rakkautta

Olen väsynyt,
ja se on sellaista väsymystä, joka lähtee myötätunnolla

Ja kolmannella kahvikupilla aivojeni pitäisi kyllä tietää

Otan jokaisen päivän ja haasteen kuin se tulee,
yritän olla laskematta kuinka monta ja miten usein

Joten kuuntele nyt:

En tullut näin pitkälle
uhrina
vaan selviytyjänä

“Se on surullista vain, jos ajattelet, että se on surullista”, ystäväni sanoi

Ja vaikka en voi muuta kuin ajatella sen olevan sydäntäsärkevän surullista,
odotan huomista

Koska kun en ole väsynyt,
saan päättää mitä tapahtuu
Ja miltä kaikki tuntuu

Uudelta, vanhalta, tai joltain siltä väliltä

Tyyneltä tai myrskyltä

 

**

Sinä et ole niin heikko kuin luulet olevasi

Sinä et ole niin heikko kuin luulet olevasi

Sinä et ole niin hauras ja ujo
Jos tuuli puhaltaisi lävitsesi
se korkeintaan
saisi sinut palelemaan
vähän

Et ole niin heikko

Sinä seisot kauniiden ja rohkeiden joukossa
Tanssit tähtien kanssa ja

jos sade ropisisi päällesi
tanssisit vain pisaroiden mukana

Etkö?
Tiedän, että haluat

koska jos tuuli voisi sinut puhaltaa kumoon
Et yhä seisoisi siinä niin suorassa

Et ole niin heikko kuin luulet olevasi
Et ole rikkinäinen tai paha

Olet mestarin teoksesta
Olet auringonpaiste yöllisessä maisemassa

Tämän tiedätkin jo:
et niin heikko kuin luulet

 

**

 

Sinä päivänä löysin simpukan rannalta

 

Se päivä piirtyi mieleeni,

niin kuin ikuinen nopea hetki,
joka muuttaisi kaiken

Muistan ystävälliset kasvot ja sanat,
jotka eivät vastanneetkaan hymyä
Eivät ne sopineet tilanteeseen ollenkaan
En ollut niitä sanoja tilannut

Ei ole huolta,
hän sanoi

Vaikka oli suru ja pelko
Kasvava ahdistus rinnassa ja huutava tarve

Se päivä tunkeutui uniini,
niin kuin yhtäkkinen rankkasade idyllisellä rantahietikolla
En enää voisi luottaa omiini,
ymmärsin, mutta puin silti kengät jalkaan

Mistä tietää,
mikä kivi ei horju?

Samalta ne kai näyttävät,
kuin olisivat juurtuneet maahan kiinni,
vaan yksi heilahtaakin sandaalin alla

Muistan sinun silmät
ja yritän muistaa myös sen tärkeimmän

Tiedän sinun vastaavan –
vain rohkeasti kokeilemalla

Ei ole huolta, sanon itselleni
Vakuutan ja kuvittelen uuden maiseman kauniin,
juuri sellaisen kun olin aina halunnut

Sinä päivänä lupiinit ajettiin pois pellolta,
mutta minä jäin

Jäin vaikken ollut tätäkään taakkaa tilannut

Jossain syvällä toivo teki tilaa,
huokasi syvään,
ja kuiskasi:

Ei ole huolta

**

Siinä muutamia uudempia runoja lähivuosilta. Olisi kiva kuulla, jos joku kolahti tai herätti tunteita? Niin, ja ne kustannussopimukset voi laittaa sähköpostiin: charlotta(at)[email protected].

Kuvien silmämeikin tuotteet löytyy täältä. Huulipuna on *EGLIPS Cream puna sävy 10.

Talven raskaustyyli & asuja

long knit dress pregnant style

*mainoslinkki

Talvityyliä tarjolla – raskaus edition!

 

Lienee selvää, että tänä vuonna minun on täytynyt ostaa uusia vaatteita. Kuitenkin jo raskauden alusta asti päätin, että pyrkisin ostamaan sellaisia vaatteita, joita voisin käyttää raskauden jälkeenkin. Onneksi olen onnistunut löytämään kivoja klassisia vaatteita, jotka ovat paitsi mukavia myös tyylikkäitä.

Tässä muutamia uusia vaatteita, jotka sopivat myös kasvavalle masulle.

Lisäksi minulla on alekoodi *Bubbleroomille, joka on voimassa tämän kuun loppuun: CHARLO koodilla saat -10%.

Raskaustyyli talvi/syksy

wrap wool jacket ralph lauren

Wrap wool jacket Ralph Lauren

Villakangastakki

Vyötäröltä solmittava villakangastakki oli looginen valinta nappitakin sijaan. Pidän tämän villakangastakin klassisesta ja yksinkertaisesta tyylistä. Näen itseni työntämässä rattaita latte kädessä (vauvat kuulemma väsyttävät) kaupungilla takki päällä. Täytyy kyllä tosin myöntää, että tämä ei ole ihan niin lämmin nyt, kun sitä ei saa niin tiukasti enää kiinni. Onneksi minulla on lisäksi vetoketjullinen äitiystakki, jonka sain ystävältä lainaan.

Ralph Lauren Wool-Blend Wrap Coat

Pierre Robert Neule asu

Pierre Robert Neule asu

Pitkä merinovillaneule

Rakastan merinovillaa. Se on lämmin, hengittävä – eikä se kutita. Pierre Robertilta on tullut ostettua merinovillaisia vaatteita useamman kuin kerran ja myös tämä pitkä neule on heiltä. Se sopii rentoon raskaustyyliin täydellisesti. Legginsit ja t-paita vaan alle.

*Pierre Robert Loungewear Long Knit

Tämäkin toppi ja paita Pierre Robertilta. Näiden kuvien välillä on muuten noin kuukausi – niin se vauva vaan kasvaa, heh.

Pierre Robert Neule asu

Neulepoololiivi

Tätä neulepoololiiviä on tullut käytettyä todella paljon. Koska kyseessä on liivi, se oli käytössä jo kesän lopussa. Pitkä malli näyttää hyvältä ihan vain legginsien kanssa.

Sivuhuomio: äitiyslegginsit ovat ihan pakollinen raskausvaate! Ne ovat jalassa melkein joka päivä. Omani olen ostanut asokselta ja Noppiesilta.

nu-in sleeveless turtleneck ribbed sweater
maternity leggings

long knit dress pregnant

Koodilla CHARLO saat Bubbleroomilta -10%.

Pitkä neulemekko

Tämä pitkä neulemekko on upea. Se sopii ihanasti raskausmahalle – mutta näyttää kivalta myös ilman sitä (mallin päällä näet miltä se näyttää ilman mahaa). Mekon materiaali tuntuu laadukkaan pehmeältä. Juuri tälläistä mekkoa olen etsinyt ikuisuuden! Mukava, mutta tyylikäs.

*Amira Knitted Dress

all black outfit pregnant

Kokonaan musta asu

Tämä musta nappipaita näyttää aika söpöltä mahan kanssa, vaikka itse sanonkin. Housut olen ostanut Zalandolta ja ne ovat pelastaneet monta (raskaus)asukriisiä. Niiden koko on aika pientä, itselläni on 38, mutta jo nyt tuntuu siltä, että voisin vaihtaa kokoon 40.

*Chelsie Rib Top Black
Pieces maternity pants

red dress bubbleroom

red dress bubbleroom

Punainen joustava mekko

Punainen on värini muutenkin kuin jouluna. Tämä punainen Bubbleroomin mekko on todella mukava ja kaunis päällä! Sukkahousut ovat Lindexiltä. Jos et vielä tiennyt, Lindex kuuluu suosikkikauppoihini. Lähes kaikki rintaliivini ovat heiltä. Olen tainnut joskus mainitakin, että Lindexiltä löytyy mukavia, mutta kauniita rintaliivejä odotukseen (ja toki myös imetysliivejä).

*Luigina wrap dress red
*Lindex MOM Tights

Juhlava toppi

Raskaana eteesi tulee luultavasti tilanne, kun tarvitset juhlavia vaatteita, mutta et mahdu enää juhlamekkoihisi. Tämä toppi on näitä tilanteita varten. Voin yhdistää sen mustiin housuihin ja vaikka neuleeseen – ja viimeistellä juhlalookin huulipunalla. Tämä sininen (tai laventelin värinen?) toppi on upea! Se sopii ihanasti mahalle, kiitos taas jälleen vyötärölle sidottavan nauhan.

*Emalie High Neck Top Blue

pregnancy week 26+4 bump raskausviikko 26+4
Vanha musta neule ja Zalandolta ostetut mustat raskaushousut.

Mistä ostaa raskausvaatteita? Parhaat nettikaupat

Siinäpä kurkkaus raskaustyyliini. Täytyy muuten myöntää, että olen kokenut hyvien raskausvaatteiden löytämisen vaikeaksi. Ihan hirveästi ei haluaisi rahaa niihin laittaa, mutta materiaaleillakin on kuitenkin väliä. Oman kokemukseni perusteella suosittelisin:

Zalando – iso äitiysvaatevalikoima & helppo palautus.
*Pierre Robert ja nu-in etenkin neuleiden osalta.
*Lindex – alusvaatteet ja oloasut.

Myös *Bubbleroomilta tai vastaavista kaupoista voi tehdä löytöjä, vaikkei heillä ole suoraan äitiysvalikoimaa, kun kiinnittää huomiota materiaaliin (postauksen Bubbleroom vaatteet ovat suurimmaksi osaksi puuvillaa tai viskoosia, toppia lukuunottamatta) ja vaatteen malliin. Usein joustavat tai vyötärölle sidottavat mallit sopivat myös raskausvaatteeksi, vaikkei niitä niin mainostettaisi. Toivottavasti näistä vinkeistä ja asuista on hyötyä!

 

Mitä piditte asuista? Löytyikö suosikkia?

Scroll to top