Elämää hirviön kanssa

wellbeing eating disorder

Ei ole aina helppoa elää sen hirviön kanssa, joka istuu olkapäällä ja on näkymätön muille.

Tuon hirviön ollessa syömishäiriö. Hassu juttu siinä on se, että siitä voi päästä eroon, mutta se ei ikinä oikeastaan jätä sinua. Se on vähän kuin ystävä, joka ei halua jäädä paitsi ja nostaa päänsä ulos aina silloin tällöin: Muistatko minut? Haluatko hengailla?

Ei, en ikinä enää. Hukuttaisin sinut mielummin syömällä itseni lihavaksi, vaikka se onkin mahdotonta ja ei tule ikinä tapahtumaan (kiitos tämän hirviöystävän).

Mutta ennen kyllä. Minulla oli syömishäiriö. Tai kaksi.

Ei ole helppoa myöntää sitä, ja aikoinaan en edes tajunnut sitä itse. Olin todella nuori, vain yksitoista (tai jopa nuorempi, vaikea muistaa). Syömishäiriö ei ollut niin paha kuin se olisi voinut olla – se ei johtanut minua lopettamaan veden juomista ja lopulta sairaalaan. Näin tapahtui toiselle tytölle luokallani. Hänelle, joka oli liian väsynyt edes puhumaan. Kun tajuaa, että omalla luokalla kaksi tyttöä kärsi samasta asiasta – ja se on vain, mistä tiedän – tulee aika surulliseksi. Se myös kertoo ongelman laajuudesta ja siitä, että varmasti myös moni tätä lukeva samaistuu tarinaan.

charlotta eve

Vaikka oma ongelmani oli aika pieni, se jätti silti arpia. Muistan sen kerran hallinneen koko elämääni, pitäen minut ketjuissa. Se on jotain niin ikävää, että sen miettiminen saa minut voimaan fyysisesti pahoin. Se pilasi monta kivaa iltapäivää. Se pilasi rippikoululeirin.

Se, että olen onnistunut jättämään sen taakseni ja olemaan melko huoleton syömisestä, on kuin voisi hengittää kunnolla taas. Ruoka on läsnä elämässä päivittäin, monta kertaa. Se, että voi nauttia siitä, on kaunis asia. Ja minulle se on taas yksi kiitollisuuden aihe. Olen miettinyt ruokaa ja syömistä niin paljon, etten halua enää yliajatella sitä. Yliajatteleminen saa ahdistumaan. Kaikilla ruokavalioon tehdyillä muutoksilla on suuri vaikutus minuun –  viime kesänä kun akne pakotti rajoittamaan ruokavaliota enemmän, olin todella stressaantunut siitä. Kyse ei ollut siitä, että maidon, vehnän ja sokerin poisjättäminen olisi niinkään vaikeaa, vaan enemmänkin siitä, että jouduin miettimään syömistäni enemmän. Yhtäkkiä minulla oli ruokia, joita en saisi syödä ja niiden syöminen sai minut todella ahdistuneeksi. Onneksi pystyn kuitenkin nykyään selviämään näistä tilanteista “vain” stressillä, enkä sairastumalla uudelleen ja antamalla hirviölle kaikkea valtaa. Se on ihme, jopa.

eating disorder

Haluaisin sanoa, että olen onnistunut karistamaan tuon hirviön kokonaan. Että se on poissa. Mutta on yhä joitain asioita, jotka muistuttavat minua siitä ja yksi isoin asia on tämä: kuinka näen itseni, kun katson peiliin.

Tajusin tämän jälleen kerran, kun kävin läpi taas yksien kuvausten saldoa (näitäkin kuvia tässä). Katsoin kuvia itsestäni ja olin vähän shokissa. Olinko minä noissa kuvissa? Olenko noin pieni? Näytänkö noin hoikalta?

Tiedän olevani melko hoikka ja tiedän etten ole lihava – mutta päässäni – olen isompi. Aina. On aina olemassa isompi versio Charlotasta ja se on se Charlotta jonka näen, kun katson itseäni. Sitä on todella vaikeaa selittää, mutta on todella todella vaikeaa korjata jotain, joka meni kerran niin rikki. Olen varma, että he, jotka ovat käyneet läpi jotain tämäntyylistä ymmärtävät. Puhuin asiasta siskoni kanssa ja hän sanoi: “Jep, eiks oo jännä juttu. Ei oo hyötyy olla laiha, kun siitä ei voi nauttia.” Ja vaikka se kuulostaa vähän tylyltä, se on ihan totta.

eating disorder

On hassua, miten ihmisen aivot toimivat. Miten isoissa muutoksissa ei välttämättä pysy perässä. Miten aikoinaan lihavat ihmiset näkevät itsensä lihavana vielä kilojen karistamisen jälkeenkin. Tai kuinka anorektikoilla on aina nuo kokoa lisäävät lasit päässä. Miten sitä näkee itsensä eri tavalla, kuin mitä muut näkevät.

Olen tullut pitkän matkan hyväksyäkseni kehoni ja näkeäkseni sen jonain muuna, kuin vain esteettisenä asiana. Tiedän, että peili saattaa lisätä aina muutaman kilon vyötärölle, mutta alan välittää vähemmän.

Saatan jopa lisätä ison nenän hirviölle, pukea sen hassuihin vaatteisiin ja tehdä siitä ystävän. Sehän istuu siinä kuitenkin. Tosin tällä kertaa – se vain katselee.

 

Jos luet tätä ja samaistut tarinaan, niin muista tämä: ihan sama kuinka iso se hirviö on, se voi pienentyä. Pienikin edistys on edistystä. Ja jos kukaan ei vielä tänään sinulle kertonut, niin sinä olet kaunis, ihan sellaisena kuin olet. Ja sinä pystyt.

wellbeing charlotta eve

kuvat ja hiukset –  Susanna Pomèll / Healthyhair 

 

Minä ymmärrän sinua

dresden germany by night

.. edes vähän. 

Haluan palata aiheeseen, josta kirjoitin vähän aikaa sitten. Jaoin tarinani vakavasta masennuksesta (täällä). En ole varma, mitä odotin postaukselta, mutta olen enemmän kuin onnellinen siitä, miten hyvin te otitte sen vastaan. Ilmeisesti moni on sitä mieltä, että siitä on hyvä puhua. Olen samaa mieltä.

Masennus on jotain, jota kävin läpi noin viisi vuotta sitten. Se tuntuu siltä, että siitä olisi sata vuotta – tai tapahtui jossain toisessa elämässä. Tiedän, että osa ihmisistä ajattelee masennuksen olevan kroonista, mutta minä uskon, että se on myös jotain, josta voi parantua.

depression mental health blog

Mutta miksi puhun aiheesta vasta nyt?

Luulen, että tarvitsin noiden vuosien kuluvan, ennen kuin halusin ajatella koko aihetta uudelleen. En olisi mitenkään voinut kirjoittaa siitä aikaisemmin – minulla ei olisi ollut voimia tai oikeita sanoja. Kompastelen sanojen kanssa vieläkin. Aihe on niin hauras, että pelkään rikkovani sen. Me kaikki koemme masennuksen tai ahdistuneisuuden eri tavalla. Me kaikki koemme mielenterveyden eri tavoilla. Mutta se mikä meillä kaikilla on yhteistä on juurikin se – mielenterveys. Meillä on jokaisella sellainen.

Nykyisin pidän itseäni “masennusvapaana”. Minulla ei ole ollut muutamaan vuoteen mitään lääkitystä, eikä terveystiedoissani ole enää aktiivista masennustilaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö joskus aina olisi vaikeaa. Meillä kaikilla on joskus vaikeaa. Jos murrat jalan kerran, se on vähän hauras hetken – ja helpompi rikkoa ensi kerralla, ehkä? Kannan ikuisesti kipeitä muistoja mukanani ja aina välillä on pakko katsoa taaksepäin – ihan vaan, jotta muistaa olevansa oikealla tiellä – ja että asiat voisivat olla paljon huonomminkin.

Blogissani puhun pinnallisista asioista. Jaan meikkilookkejani, asujani. Matkustelen ja kerron pienistä kivoista asioista. Levitän positiviisutta – tai ainakin yritän. Mutta haluan teidän tietävän mistä tulen – en vain päätynyt tähän pisteeseen kävelemällä auringonpaisteessa.

Haluan jatkaa mielenterveydestä puhumista aina välillä. Haluan kätevästi – tai ei niin kätevästi – yhdistää sen meikkipostauksiin ja kauniisiin tuotteisiin, joita rakastan. Haluan tehdä tyylipostauksia ja jakaa asukuvia – koska minun ei tarvitse enää piilotella itseäni ja hymy, jonka näette kuvissa on oikea. Haluan kertoa tarinoita maista, joissa olen vieraillut – koska en ikinä uskonut näkeväni niitä. Haluan kirjoittaa, koska se on yksi lahja, jonka sain.

depression my story blog

Olen niin kiitollinen siitä elämästä, jota elän nyt. Rakastan elämääni. En enää herää aamuisin vain halutakseni mennä takaisin nukkumaan – haluan nousta ylös ja olla omassa ja muiden elämässä läsnä. Ja vaikka olenkin nyt hyvässä paikassa elämässäni, minä silti ymmärrän sinua. Ja kannustan sinua. Sinäkin pystyt vaikka mihin – uskon, että toivoa on jokaiselle.

Sillä ei ole väliä, missä olet nyt.

Saatat olla sikiössä sängylläsi verhojen ollessa suljetut. Saatat olla sairaalassa tuijottamassa tyhjiä seiniä ja kuuntelemassa hiljaisia huoneita. Saatat olla rahaton. Saatat olla rikki. Saatat pidättää hengitystäsi pidellen vain eilistä käsissäsi.

Ja pahin kaikista: saatat olla yksin. Saatat olla enemmän yksin, kuin mitä olet koskaan ollut. Saatat epäillä olemassaoloasi.

Meidän välillä voi olla kokonainen manner, mutta tiedä tämä:

Minä ymmärrän sinua.

Ja joku päivä, oli se viiden tai kymmenen vuoden päästä, sinä ymmärrät myös.

Postauksen kuvat kesältä Dresdenistä, Saksasta. Teimme kaupunkiin lyhyen visiitin, jonka aikana ehdimme nähdä kauniita rakennuksia, syödä herkullisia burgereita, ihmetellä jotain festivaalia (ja laulaa tuttuja biisejä mukana) ja ajaa kahtasataa autobaanalla. Alin kuva meikistä, johon löytyy video-ohje täältä.

 

 

Scroll to top