What if I fall?

img_3088-2img_3090-2

Sä tiedät miten se menee – oh, but my darling, what if you fly?

Se kuulostaa kauniilta, helpolta ja sellaiselta, joka ei satu tai aiheuta unettomuutta. Kaikki on upeaa, kun on vain yksi suunta ja se on ylöspäin. Mutta oikeastaan se on itsestäänselvyys – ihan niin kuin mikä tahansa muu inspiraatiolause – etenkin jos sen lukee huonoon aikaan. Jokin on huonosti, mutta lopussa kaikki on ihanaa.

Mutta entä jos kaikki on huonoa ja mikään ei ole ihanaa? Entä jos sekoittaa ne kaksi? Ja entä jos jokin on huonosti, mutta lopulta kaikki ei olekaan ihanaa, ei kaunista.. vaan ihan siedettävää.

 

img_2912

Lentäminen saattaa olla kivutonta, mutta kaatuminen ei. On ihan tarpeeksi pelottavaa kompastella, tajuta, ettei olekaan täydellinen ja päätyä maahan kasvot edellä. Mutta kaikista pelottavinta on kaatua niin kauas, ettei edes tunne maata jalkojensa alla. Kerran kaatuminen ei ehkä vielä ole paha. Kahdesti kaatuminen voi jo tuntua ikävältä. Mutta kolmesti kaatuminen saa sut luopumaan korkeista koroista ja jopa välillä konttaamaan polvillaan.

Entä jos kaadun? Entä jos kaikki mitä ikinä toivoin oli aina edessäni mutten vaivautunut katsomaan?

 

img_2891-2

Sä tiedät vastauksen, mutta se unohtuu niin helposti. Se tarvitsee ainakin satamiljoonaa toistoa ja silti joskus ainut, mikä riittää on sen kuuleminen joltain toiselta. Koska ainut asia, joka pitelee susta kiinni, ainut asia, minkä takia sua pelottaa edes yrittää, se yksi ja ainoa vihollinen, joka sulla on koskaan ollut..

olet sinä.

Lentäminen ei ehkä satu, mutta se on ihan hemmetin vaikeeta. Se vaan sattuu olemaan se ainut asia, jota oon ikinä halunnut, joten oon valmis kokeilemaan. Joten anna mun vastata siihen kysymykseen, jonka kysyin sulta ensimmäisenä:

Jos mä lennän, se tulee olemaan kaunista ja ainutlaatuista ja mä tuun rakastamaan sitä. Se ei tarkoita silti, ettenkö tulis ikinä alas. Se olisi mahdotonta.  Mä tuun aina alas – välillä kovaakin – ihan vaan vaikka vähän potkimaan itteeni eteenpäin ja yllyttämään tekemään saman uudestaan.

img_2969

Kuvat Inka Lähteenaro

 

Tummat pilvet

IMG_1674

IMG_1672

IMG_1667mm

Photos by Inka Lähteenaro

Maanantait ovat helposti sellaisia mietiskelyn päiviä. On uusi aamu, uusi viikko ja lyhyt loma kenties takana päin. Viikonloppu oli ehkä ihana, mutta aamulla sataa ja on harmaata. Onko pakko nousta? Kaikki tunteet ovat oikeita ja niille jokaiselle löytyy oma paikkansa pääkopasta. Negatiivisia tunteita voi kuitenkin olla vaikea käsittää. Minun lyhyt ohjeeni niiden käsittelyyn on: anna niiden tulla, mutta muistaa päästää niistä irti. Älä pelkää liikaa. Muista keskittyä hyvään.

Sytytin aamupalapöytään kynttilään tuomaan lämpöä ja valoa harmauteen. Otin sateenvarjon mukaan matkaani, sillä olin varma, että päälleni sataa ja kovaa. Vaan enhän minä sitä tarvinnut ja nyt ulkona paistaa aurinko kirkkaampana kuin koskaan. Näkevätkö kaikki sen valon?

Sinä, joka unohdat sateenvarjosi kotiin joka ikinen kerta ja kävelet sateessa joka ikinen päivä – tämä runo on sinulle.

Tummat pilvet by Charlotta T.

Tumma pilvi katoaa aikanaan.

Se lähtee tiehensä, kun se ymmärtää, ettei sille ole varattu pysyvää paikkaa tällä pallolla. Se kiertää eri kylissä, ikkunoissa, täysissä busseissa ja jopa Miamin hiekkarannoilla, mutta lopulta se lähtee aina tiehensä.

Ajan kanssa.

Mutta jos erehdyt katsomaan sitä silmiin, se kuristaa sinua kaulasta, puristaa sydämesi lyttyyn ja painaa leukasi rintaan. Se pelottaa jokaisella sisäänhengityksellä enemmän.

Voinko sen piilottaa sinulta?

Se pelottaa vielä tänäänkin, koska oli päiviä, jolloin se ei lähtenytkään.

 Se jäi asumaan pitkäksi aikaa eikä lähtenyt, vaikka pyysi kiltisti tai vaikka huusi sille kurkku suorana. Se istui olalla, osoitti sormellaan ja hengitti niskaan. Se kertoi, ettei mistään tule yhtään mitään ja ettei sinusta tule ainakaan sitä mitä haluat.

Se tuuditti uneen, mutta herätti yöllä kymmenen kertaa pissalle.

Se herätti aamulla, mutta sammutti valot niin, että jouduin toimimaan pimeässä.

Se murskasi minut lopulta niin moneen osaan, että palapelin kokoamiseen meni vuosia, eikä lopputulos ollutkaan kuin kannessa.

Yllätys oli suurempi kuin osasin kuvitellakaan, sillä palapelistä tulikin parempi.
Siitä tuli kiiltävämpi, sen osat muotoutuivat yhteen paremmin kuin ennen ja se näytti kauniimmalta.

Se on minun lempipalapelini, enkä enää koskaan halua nähdä alkuperäistä versiota.

Voinko sen piilottaa sinulta?

Tumma pilvi katoaa aikanaan.

Se lähtee tiehensä, kun ymmärrät, ettei sille ole varattu pysyvää paikkaa sinun pallossasi. Se kiertää eri ruuminosia läpi, kutittelee varpaista ja kainaloista ja jopa kyynelkanavista, mutta lopulta se lähtee aina tiehensä.

Älä anna sille liikaa aikaa.

Mutta jos erehdyt kutsumaan sen sisälle, avaa jokainen ikkuna ja tuuleta jokainen matto. Pudistele petivaatteet ja komenna se ulos. Sinä rakastat jokaisella uloshengityksellä enemmän.

Sinä rakastat vielä tänäänkin, koska oli päiviä, jolloin et tiennyt rakkaudesta.

Tänään muistat oppineesi siitä eikä enää pelotakaan juosta kaatosateella ulkona ilman kenkiä.

Sillä tumma pilvi katoaa aikanaan.

Scroll to top