Blogi

Charlotta Eve

Fiiliksiä toiselta raskauskolmannekselta

*mainoslinkki

 

Viikot tuntuvat vaihtuvan ennätysnopeaan ja raskautta on jäljellä enää noin 90 päivää. Yhä vieläkin tuntuu käsittämättömältä, että olen oikeasti raskaana. Toisaalta vauva potkii paljon ja tunnen fyysisesti hänen olemassaolonsa. Ensimmäiseen raskauskolmannekseen verrattuna raskaus siis kyllä tuntuu paljon konkreettisemmalta.

Niin – ja hän on tyttö! Tai ainakin rakenneultran mukaan. Eihän sitä ikinä voi silti tietää täysin varmaksi. Kutsumme häntä pikku E:ksi.

second trimester pregnancy toinen kolmannesToinen raskauskolmannes – fiiliksiä & kuulumisia

Olen voinut suurimmaksi osaksi todella hyvin. Pystyn syömään, liikkumaan (kevyesti), nukun hyvin ja mieli on positiivinen. Ensimmäisen kolmanneksen kamaluus on kyllä varmasti tehnyt osansa siinä, että arvostan tätä hyvää tunnetta todella paljon. Se ei todellakaan ole itsestäänselvyys. Oikeastaan heikkoina hetkinä, kun olo on yhtäkkiä huono tai olen todella väsynyt, pelkään muuttuvani takaisin kummitukseksi. Mutta näin ei ole onneksi kuitenkaan käynyt.

Koko raskauden ajan olo on henkisesti ollut aika rauhallinen ja hyvä. Vaikka matka tänne oli pitkä ja yritysaikana olin todella ahdistunut ja välillä masentunutkin, olen todella onnellinen siitä, että ne tunteet väistyivät, kun sain tietää olevani raskaana. Olen pystynyt luottamaan raskauteen. Kuten ensimmäiseen postaukseen kirjoitinkin: nyt on pakko olla meidän aika. Ja siltä se yhä tuntuu. Meidän on tarkoitus saada tämä tyttö, jota jo valmiiksi rakastamme niin paljon.

Oikeastaan tuntuu vähän hölmöltä, etten ole tajunnut tätä aikaisemmin, mutta juurikin alun vaikeudet ovat varmasti vaikuttaneet tähän hyvään oloon. Lasta yrittäessä fiilikseni menivät vuoristorataa. Eli ei ihme, että nyt olo on paljon stabiilimpi. Olin niin rikki, että on itsekin vaikea ymmärtää sitä. Halusin tätä niin paljon. Nyt kun olen tässä, haava on alkanut parantua nopeammin, kuin mitä olisin osannut toivoakaan. Kaikki sydänsuru, kaipaus, suru ja toivottumuus jäivät aikaan, ennen positiivista raskaustestiä. Tiedän monen lapsettomuudesta kärsivän kokevan raskausajan vaikeaksi, ja ymmärrän sen todella hyvin. Mutta ehkä on lohdullista tietää, että se voi mennä myös toisin?

Jos olisin raskautunut helposti, kuka tietää miltä nyt tuntuisi. Ehkä tunteellisemmalta, koska tietysti raskauteen liittyy paljon tunnetta. Hetkittäin tunnenkin itseni herkäksi tai yhtäkkiä vaikkapa todella raivostuneeksi (esimerkiksi jos lapaset tippuvat ylähyllyltä enkä yletä hyllylle kunnolla). Toisaalta taas tuntuu, että olen elänyt koko elämäni tuntien joka ikisen tunteen joka ikisellä sieluni osalla.

week 24 and 25 bump raskausviikot
Raskausviikko 24 & raskausviikko 25.

Siskoni juuri syntyneen pojan tapaaminen on myös tehnyt kaikesta todellisempaa. Kun pidän häntä sylissä ja mietin meidän tyttöä (joka hänkin on siis sellainen oikea vauva!), silmät kostuvat. Monesti kun mietin meidän vauvaa, tuntuu, että sydän räjähtää. Miten voi nyt jo rakastaa niin paljon tyyppiä, jota ei ole edes tavannut? Miten haluaa vain pitää häntä sylissä, hoitaa ja katsoa kun hän kasvaa. Miten onnekas olenkaan, kun saan olla äiti lapsellemme.

Joskus kun tunnustelemme Riston kanssa yhdessä liikkeitä masun päältä, kyynel karkaa silmäkulmasta.

Ja sitten on ne pelot. Mutta ne ovat pienempiä. Tiedän tämän olevan todella iso asia, iso muutos. Mutta ehkä kun sitä on halunnut pitkään ja kuvitellut mielessään, odottaa jopa niitä haasteita. Unettomia öitä, kun ensimmäinen kahvikuppi aamulla tuntuu varmaan ensiavulta. Epävarmuus siitä, ettei tiedä mitä tekee, mutta sitten saa kasvaa ja oppia. Tiedän, että kasvan kyllä tähän rooliin.

Synnytyspelosta

Olen käsitellyt myös synnytyspelkoani. En tajunnut kunnolla pelkääväni synnytystä, ennen kuin kerroin ääneen ajatuksiani neuvolassa. Terveydenhoitaja suositteli minulle kirjaa ‘Kun synnytys pelottaa’ ja se todella avasi silmäni. Ymmärsin, mistä pelkoni tulevat (hei lapsuuden traumat ja lapsettomuuskokemuksen tuoma epävarmuus oman kehon selviytymisestä). Nyt lyhyessä ajassa pelko on tuntunut väistyvän. Olen alkanut miettimään synnytystä positiivisemmassa ja realistisemmassa valossa. Suurin osa synnytyksistä menee kuitenkin hyvin ja meillä on paras mahdollinen hoito Suomessa. Mutta kyllä synnytys on vielä asia, johon joudun valmistautumaan isosti henkisesti.

Sanoin hei hei tälle takille, joka ei enää mahdu kiinni.
Olen siirtynyt käyttämään Riston takkia, jonka olen halunnut varastaa muutenkin sen ostohetkestä lähtien. Kuinka kätevää, että nyt on ollut PAKKO lainata sitä, kun omiin en mahdu.

 

Oikea vauva tulossa

Viime aikoina raskausmaha on tullut esiin ihan kunnolla. Raskaus ei jää epäselväksi muillekaan varsinkaan tiukemmissa vaatteissa. On hassua, että nyt muut ihmiset, myös siis tuntemattomat, voivat kertoa minun olevani raskaana ihan vain katsomalla minua. Se ei ole enää minun salaisuuteni. Maha tästä vain jatkaa kasvuaan ja minun kävelytahtini hidastumistaan (ja se hieman hermostuttaa), joten katsotaan mikä fiilis on muutaman viikon kuluttua.

Toistaiseksi olo on kuitenkin vielä hyvä ja mukava omassa kehossani. Hetkittäin vauva tosin painaa rakkoa. Ja päivän mittaan välillä tuntuu paine alavatsalla, kun tyttö puskee ja painaa siihen suuntaan. Joskus myös törmäilen pöytiin tai käsienpesualtaaseen, kun kurkotan jotakin enkä muista kokoani. Onneksi se on vielä vain huvittanut.

 

Olen säästynyt monelta ei-toivotulta oireelta, mutta voin silti listata muutaman ärsyttävän oireen:

  • Tukkoinen nenä.
    Tämä on raivostuttavinta aamuyöstä, kun hengittäminen ja nukkuminen vaikeutuu. Aamulla kun niistän nenän, ulos tulee vain kuivunutta verta (hyi! liikaa infoa! sori!).
  • Närästys.
    Tämä ei onneksi ole päivittäistä, mutta silti epämiellyttävää. Närästys on lisääntynyt nyt, kun vauva kasvaa koko ajan ylemmäs. Onneksi lääke auttaa!
  • Janottaa jatkuvasti + pissahätä koko ajan.
    Jano on ollut läsnä oikeastaan ihan alusta saakka. Ja tavallaan myös pissahätä. Pissahätä on kuitenkin pahentunut, varsinkin silloin kun vauva painaa rakkoa.
  • Kutiava iho.
    Ihoni on kutissut myös melko alusta asti, mutta en ole päässyt valittamaan siitä vielä ääneen. Ihoni venyy varsinkin vatsan ja rintojen alueelta ja hitto, että se kutittaa! En ikinä ole ollut näin tarkka ihon öljyämisestä. Öljyän ihon joka ikinen ilta. Se onneksi vähän auttaa. Käytössäni on *Weledan Stretch Mark Massage Oil.

Nopea vinkki muuten alusvaateostoksille mukavuutta kaipaavalle! Lindexiltä löytyy kauniita, mutta kaarituettomia (=eli mukavia) rintaliivejä. Varsinkin raskaana kaarituelliset rintsikat ovat saaneet lentää kaapin perälle. Iso suositus mm. näille *Flirt rintsikoille.

 

Kaiken kaikkiaan tuleva elämänmuutos on alkanut tuntua todella konkreettiselta. Ihan oikea vauva on tulossa meidän elämään. Ei siis hiiri, jota on vaikea pitää rinnalla, niin kuin unessani. Äitiyspakkaus on haettu (oli muuten ihana koronapukua lukuunottamatta), vaatteet on pesty ja viikattu laatikkoon. Mieleni haluaa jatkuvasti sisustaa ja rakentaa kotia valmiiksi vauvalle. Meillä on hankintalistalla vielä paljon asioita ja myös huonekaluja. Ainoastaan rattaat on ostettu. Eli seuraava vaihe lienee juttujen ostaminen ja kodin valmistaminen vauvalle.

Jännittävää! Ja niin ihanaa.

pregnancy week 26+4 bump raskausviikko 26+4
Raskausmaha viikolla 26+4.

10+ parasta tuotetta herkälle sekaiholle

Mainos: House of Organic
*mainoslinkki

 

Nyt kun kolmekymmentä on koko ajan lähempänä, olen raskaana ja talvi tekee tuloaan myös iholle, on entistä tärkeämpää keskittyä kosteuttamiseen ja hellävaraisiin tuotteisiin. Olen vaihtanut puhdistusaineen miedompaan ja lisännyt paljon hyviä luonnollisia öljyjä ihonhoitorutiineihini. Itse asiassa olen havainnut saavani parhaat tulokset juurikin hoitamalla ihoa hellemmin – jättäen pois kovat tuotteet – tietysti tehokkuudesta luopumatta.

Olen todella innoissani tästä postauksesta, sillä tähän olen koonnut kaikista parhaimmat tuotteet kuivalle ja herkälle sekaiholle. Mukana on myös muutamia talven meikkisuosikkeja. Näitä tuotteita ostan kaappiin ja käytän jatkuvasti, enkä oikein enää – no – osaa elää ilman niitä. Koska kaikki tuotteet ovat hellävaraisia ja kosteuttavia, ne sopivat hyvin monelle.

Parhaat tuotteet kuivalle sekaiholle

Jos olet huomannut ihosi tuntuvan kuivalta suihkun jälkeen, poskillasi on punaisuutta tai toivot tasaisempaa ihonväriä – kannattaa tutustua näihin tuotteisiin.

Ilokseni voin vielä kertoa, että kaikki nämä tuotteet ovat alennuksessa loppuviikon ajan! Sain nimittäin kunnian valita omia suosikkejani tarjoukseen juuri alkaneille luonnonkosmetiikkapäiville.

*House of Organicin luonnonkosmetiikkapäiviä vietetään 10.-14.11.21. Voit ostaa eri päivinä tarjouksessa olevia tuotteita ja käyttämällä koodia YHDISTÄ, saat eri päivien tilaukset samaan pakettiin ilmaisilla postikuluilla!

Herkän sekaihon pesu & kosteutus

*Luonkos Radiant Oil Cleansing  Tarjouksessa sunnuntaina: 23€ (norm. 29,90€)

Mikäli käytät meikkiä, tulisi ensimmäisen tuotteen iltarutiinissa olla öljypuhdistus. Luonkosin Radiant öljypuhdistuskakku on aivan ihana tuote, joka hellävaraisesti sulattaa meikin iholta, hoitaen samalla ihoa mm. sheavoilla ja aprikoosiöljyllä. Ihoni tuntuu uskomattoman pehmeältä ja hemmotellulta tuotteen jälkeen – ja myös vahvempi meikki lähtee hyvin. Erityispisteitä ekopakkauksesta!

*Neal’s Yard Remedies Orange Flower Face Wash Tarjouksessa lauantaina: 18€ (norm, 23,90€)

Mietoon emulsiopuhdistukseen siirtyminen on ollut käänteentekevä juttu iholleni. Aikaisemmin huomasin ihoa kiristävän pesun jälkeen. Geelipuhdistukset toimivatkin hyvin kesällä, mutta eivät talvella tai nyt raskaana ihon ollessa erityisen herkillä. Neal’s Yard Remedies Orange Flower puhdistusaine tuntuu hoitavalta ja pehmeältä iholla, puhdistaen samalla loput meikkijämät, ylimääräisen talin ja hien. Jos vaihdat vain yhden tuotteen tänä talvena, olkoot se tämä!

*Madara Comforting Toner Tarjouksessa torstaina: 15€ (norm. 19,90€)

Onkohan liikaa sanottu, että tämä kasvovesi on pelastanut ihoni? Ehkäpä ei, koska tämäkin tuote kannattaisi löytyä jokaisen kuivuudesta kärsivän hyllyltä. Madaran Comforting Toner tasapainottaa ihon pH:ta pesun jälkeen, antaen samalla tarvittavaa vesikosteutta ihoon mm. hyaluronihapon avulla. Kamomilla- ja ruiskukkauute rauhoittavat ihoa. Aikaisemmin ihoni oli paljon punoittavampi ja kuivempi, mutta tähän tuotteeseen siirtyessä huomasin selvän eron.

*BYBI Beauty C-Caf Cream Tarjouksessa lauantaina: 28€ (norm. 37,90€)

On yllättävän haastavaa löytää sekaiholle sopivia kosteusvoiteita. Mutta tässä yksi! Bybin C-Caf voide on mainio kevyt (mutta ei liian kevyt) kosteuttaja, joka toimii täydellisesti myös meikin alla. Se kirkastaa ihoa C-vitamiinin ja kofeiinin avulla. Inci-listalta löytyy myös suosittu Squalane, joka on tehokas antioksidantti ja kosteuttava ainesosa.

*Pure Beauty Arganöljy Tarjouksessa sunnuntaina: 19€ (norm. 24,90€)

Iltaisin sekoitan voiteen joukkoon yhden pumppauksen arganöljyä. Arganöljy on öljyjen kuningatar, sillä se sopii niin ikääntyvälle, kuivalle kuin akneihollekin. Tämä on yksi parhaista tuotteista aknearville. Pure beautyn arganöljyä olen käyttänyt jo vuosia, sillä se on hajuton, riittoisa ja laadukas.

 

Huulet pidän kosteutettuina *Hurraw! moon balmin avulla (tarjouksessa perjantaina 4€). Tämä on paras luonnollinen huulirasva,  jonka ansiosta huuleni eivät ole lähes koskaan kuivat.

Kuivan sekaihon täsmätuotteet

*BYBI Beauty Bakuchiol Booster Tarjouksessa perjantaina: 19€ (norm. 17,90€)

Olet varmaankin kuullut Bakuchiol -ainesosasta jo, mutta jos et ole, niin se on retinolista seuraavaksi paras juttu. Tai mielestäni jopa parempi. Tämä kasveista saatava ihmeuute toimii kuten retinoli, mutta se ei ärsytä ihoa. Koska vaikka retinolin antiage-vaikutuksesta on oikeita tutkimuksia, se ei sovellu monen iholle. Itse en ole pystynyt käyttämään retinolia sisältäviä tuotteita ennen tätä. Rakastan lisätä tipan tai kaksi illalla voiteen sekaan. Tuotteen vaikutukset näkyvät varsinkin pitkässä juoksussa, mutta huomaan kyllä ihoni olevan pehmeämpi ja hieman tasaisempi tätä käyttäessä.

 

*Evolve Beauty Radiant Glow Mask Tarjouksessa torstaina: 15€ (norm. 22,90€)

Tätä kasvonaamiota pitää aina olla varastossa. Tuote on varsinainen löytö, joka taikoo ihostani vauvanpehmeän, kuulaan ja tasaisen. Varustaudun usein juhlapäivään tällä naamiolla – kun haluan ihoni olevan parhaimmillaan. Naamio on 2-in-1, joten se kuorii ihoa kookoksenkuorijauheella, hemmotellen sitä samalla manteliöljyn ja raakakaakojauheen avulla.

P.S. Tuotteesta löytyy kokonainen postauskin täältä.

*Evolve Beauty Bio Retinol Gold Mask Tarjouksessa torstaina: 25€ (norm. 34,90€)

Jos pitäisi jokin tuote nimetä kuninkaalliseksi naamioksi, olisi se tämä. Siinä missä Radiant glow naamio kuorii ja paljastaa uudenlaisen ihon alta, tämä kultanaamio kosteuttaa ja napakoittaa ihoa. Se sisältää myös savea, joka syväpuhdistaa hellävaraisesti. Sisältää arganöljyä (suosikkiöljyni!) ja bio-retinolia Bidens Pilosa kasvista. Ihoni tuntuu kuulaalta, kosteutetulta ja kimmoisalta naamion jäljiltä.

*Weleda Stretch Mark Massage Oil Tarjouksessa sunnuntaina: 22€ (norm. 27,90€)

Koko raskauteni ajan olen turvautunut Weledan öljyihin. Ne sisältävät eteerisiä öljyjä, jotka rentouttavat. Raskausarpiahan ei voi täysin välttää, mutta öljyäminen auttaa kutinaan ja kenties pitää ihon hieman joustavampana. (Katsotaan mitä mieltä olen raskauden jälkeen ja saanko raskausarpia vaiko en. Toistaiseksi iho on vielä pysynyt mukana.) Olen todella alkanut pitää näistä illan öljyämisrutiineista. Samalla kun hieron öljyä iholle, voin bondailla vauvan kanssa ja kiittää vartaloani suuresta työstä.

Meikissä Lily Lolon pohja ja luomivärit sekä Zuii Organicin Lux puna sävyssä Coral Red.

Talvi-ihon meikkisuosikit

Meikki voi olla – ja onkin – jatkumoa ihonhoidolle. Sydämessäni on erityinen paikka luonnonkosmetiikan meikeille. On jotenkin ihanaa saada kasviuutteiden ja öljyjen hyödyt samalla kun meikki toimii, niin kuin sen olettaisikin toimivan.

Näistä meikeistä suurin osa on alennuksessa keskiviikkona!

*Lily Lolon mineraalimeikkipohja kuuluu parhaimpien “meikkivoiteiden” listalleni. Se toimii oli sitten kyse aknesta tai pintakuivuudesta. Vaikka tuote on kuivassa muodossa, mineraalimeikki sulaa iholle ja näyttää ihanan luonnolliselta. Rakastan myös *Lily Lolon irtomuodossa olevia mineraaliluomivärejä. Ne heijastavat värejä ja valoa niin, että jo yhdellä värillä saa kauniin ja moniulotteisen silmämeikin.

Mineraalipohja tarjouksessa sunnuntaina 15€.
Mineraaliluomivärit tarjouksessa keskiviikkona 9€.

Talvella silmänympärysiho kuivuu siinä missä muukin iho, joten paras ratkaisu on kevyt ja kosteuttava peitevoide. *Madaran Luminous Perfecting Concealer on yksi parhaista.

Peiteaine tarjouksessa keskiviikkona 18€.

Mitä tulee parhaimpaan talvikäyttöönkin sopivaan puuteriin, *Zuii Lux Finishing Powder saa palkinnon. Se tuntuu silkkiseltä iholla, ehdottomasti ei kuivalta. Kannattaa muuten myös kurkata *Zuiin Lux huulipunat – ne ovat ihan superpigmenttisiä, mutta miellyttävän tuntuisia huulilla.

Zuii Lux puuteri keskiviikkona tarjouksessa 29€ & Zuii Lux huulipuna 22€.

Meikissä Lily Lolon mineraalipohja sävy Popcorn ja luomivärit sävyissä Moonlight & Sticky Toffee.

Luonnolliset hajuvedet Unique Beautylta

Viime vuosina nenäni on tullut todella herkäksi synteettisille tuoksuille enkä ole käyttänyt hajuvettä vuosiin. Ja voi miten olenkaan ikävöinyt nimikkotuoksuni suihkauttamista ranteeseen ja kaulalle ennen ovesta ulos kiirehtimistä! Hajuvesi on ehdottomasti sellainen luksustuote, jota käytetään ihan vain itseä varten, nauttiakseen tuoksun tuomasta hyvästä fiiliksestä.

*Unique Beautyn Hygge on makea vaniljapohjainen tuoksu, jossa on hedelmäinen twisti vadelmasta, sekä kirsikan- ja orvokinkukista. Kyseessä on todella uniikki tuoksu, joka ei ole liian voimakas tai mieto. Rakastan vaniljaa, mutta jotkin luonnolliset vaniljatuoksut ovat liian raskaita ja myskisiä. Hygge on jotenkin samalla raikas. Se saa hymyilemään – se on tuoksu, jota olen etsinyt kauan.

Jos et ole pystynyt käyttämään hajuvesiä, mutta ikävöit niitä – ehkä voisit kokeilla luonnonkosmetiikan hajuvettä? Oman kokemukseni mukaan ne ovat paljon kevyempiä nenälle, mutta tuoksuvat silti niin kuin tuoksun soisi tuoksuvan.

Hyggen saat perjantaina mielettömään tarjoushintaan 48€ (norm. 69,90€).

Siinäpä tuli jaettua monta suosikkituotetta. Näitä löytyy jatkuvasti kaapista ja luotan niiden tehoon vuodesta toiseen.

Mikäli kosmetiikkahyllysi kaipaavat täydennystä (tai kenties jokin tuote sopisi täydellisesti pukinkonttiin?), niin luonnonkosmetiikkapäivät ovat loistava tilaisuus shoppailla vähän edullisemmin.  Muista käyttää koodia YHDISTÄ, jotta saat kaikki tuotteet samaan pakettiin ilman postikuluja.

*House of Organicin luonnonkosmetiikkapäivät

 

Scroll to top