Gluteeniton kasvisruokavalio ja Amsterdam

gluten free vegetarian tips amsterdam

En muista olenko kertonut teille aikaisemmin, mutta syön suurimmaksi osaksi gluteenitonta ruokaa. (Ja ei, en siksi, että se on trendikästä nyt.) Olen myös kasvissyöjä, mikä onneksi ei ole yleensä mikään ongelma. Mutta yhdistäpä nämä kaksi, ja on joskus turhauttavaa etsiä ravintoloita ja kahviloita, jotka sopivat ruokavaliooni.

Erikoisruokavalio voi olla hankalaa etenkin matkustaessa. Ja se olikin pienoinen ongelma ruokataivaassa, nimeltä Amsterdam. Onneksi sieltäkin kuitenkin löytyi ravintoloita ja kahviloita, joista sai gluteenionta ruokaa ja lisäksi kauppooja, jotka myyvät gluteenittomia vaihtoehtoja. Tässä postauksessa annan siis vinkkejä ruokapaikkoihin, joista saa gluteenitonta kasvisruokaa – mutta, jotka myös soveltuvat ihmisille, joilla ei ole mitään erityisruokavaliota (kuten mieheni). Monimutkaista? Elämä on.

Kerron myös, missä join elämäni parhaan gin & tonicin. Siihen saattoi liittyä myös hetki, kun Risto ja minä istuimme tiskillä, ja baarimikko ihmetteli: “Ettekö olleet täällä juuri eilen?” Öö, kyllä. Täytyyhän tälläiset ainutlaatuiset paikat hyödyntää kaupungissa, josta saa maailman parhaita ginidrinkkejä.

Gluteenittomaan & kasvisruokavalioon sopivia ravintoloita, kahviloita ja kauppoja Amsterdamissa

gluten free bagels beans amsterdam

Bagels & Beans
Näitä kahviloita on useita Amsterdamissa, itse kävimme Overtoomilla. Söimme aamiaista ja brunssia siellä ja kaikki kokeilemamme oli herkullista: bagelit, mehut, kahvit ja jälkiruoat. Suosikkini oli tapas kahdelle, johon kuului bagelien lisäksi ihania hummuksia ja lisukkeita. Kahvi oli myös herkullista, ja sen sai kaura- tai soijamaitoon pyydettäessä.

Salsa Shop
Rakastan meksikolaista ruokaa. Näitäkin ravintoloita löytyy useita kaupungista. Täältä saa maissitacoja, bowleja ja salaatteja (ja burrittoja). Olen syönyt kulhon aikaisemmin, ja tällä kertaa testasin tacot. Nam!

Wagamama
Aasialaista pikaruokaa – mutta laadukkaasti ja herkullisesti. Listalta löytyy jokaiselle jotain. Gluteenittomat ruoatkin löytyy helposti gluteenittomalta menulta. Wagamama on ketju, jota löytyy Amsterdamin lisäksi 23:sta eri maasta (pliis tulkaa Suomeenkin!).

Foodhallen
Kaikki tietävät Foodhallenin – se on iso halli, joka on täynnä ruokakojuja ja erilaisia ruokia. Eräs koju, joka on pakko mainita on Bulls & Dogs, josta sai gluteenitonta not-a-dog kasvishodaria. Niiden tavallisten hodareidin lisäksi siis, jotka tekivät Riston kovin onnelliseksi.

gin tonic bar amsterdam

+The gin & tonic bar Foodhallenissa
Paikka ansaitsee oman mainintansa. Join elämäni parhaita gin & toniceja täällä (kyllä, se muuttui monikoksi). Kyseessä on siis gin & tonic baari, josta saa monenlaisia sellaisia. Omat suosikkini olivat ‘floral’ -kategoriaan kuuluvat gin & tonicit. Oma ammattilaisvinkkini olisi oikeastaan aloittaa foodhallen reissu täältä – isot juomat jostain syystä rentouttavat ja sen jälkeen ruoan valitseminenkin sujuu vähän helpommin.

Paikat, joita ei itse ehditty kokeilla, mutta jotka ovat listallani:

Mastino V
Tänne on mentävä ensi kerralla. Täältä saa gluteenitonta pizzaa kasvis- ja jopa vegaanivaihtoehdolla. Gluteenitonta pizzaa ei saa kovin helpolla Amsterdamissa (korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta itse en löytänyt), joten tämä paikka on aika jees.

Pancakes Amsterdam
Letut taitavat olla vähän niin kuin perinneruokaa Amsterdamissa, ja onneksi on myös paikka, josta saa niitä gluteenittomana. Näitäkin paikkoja on useita kaupungissa.

Ruokakaupat:

marqt
Täältä kaupasta löytyi paljon luomuruokaa ja enemmän gluteenittomia vaihtoehtoja, kuin tavallisesta ruokakaupasta. Joten jos asut airbnb:ssä ja kokkaat oman ruokasi, kannattaa tehdä ostokset täällä!

Jumbo
Suosikkiruokakauppani Amsterdamissa. Heiltä saa salaatteja, tapaksia ja helppoa ruokaa, jos ei tee mieli kokata tai etsiä ravintolaa. Ostin herkullisen salaatin, johon kuului mm. papuja ja fetaa.

Jos sinulla on lisää ehdotuksia tälle listalle, niin kerro ihmeessä.

travellingamsterdam

Amsterdamin reissulla oli toki muutakin mielessä, kuin ruoka. Tässä pähkinänkuoressa, mitä kaikkea reissuun kuului – ehkä saat myös ideoita omalle reissullesi.

Vietimme aikaa ystäviemme & heidän lapsiensa kanssa
He ovatkin se pääsyy, miksi matkustamme niin usein Amsterdamiin alun alkujaankin.

Olimme vieraina häissä
Tai oikeastaan kavereiden “take two” häissä, juhlimassa heidän kymmenettä vuotta naimisissa. Juhlapaikka oli upea ja ilta hauska. Tutustuimme myös uusiin kivoihin ihmisiin.

Kävimme kanaaliajelulla
Olen aina halunnut kokea Amsterdamin veneeltä käsin, ja se olikin tosi kivaa. Meillä oli oma vene vuokrattuna – osana hääjuhlintaa.

Kävelimme paljon
Yksi suosikkijutuistani Amsterdamissa (ja missä vaan) on ihan vain kävellä ympäriinsä. Se on vain niin kaunis kaupunki (ja vain vähän pelottava liikenteineen ja pyörineen).

Vietimme kokonaisen päivän shoppaillen
Emme shoppaile usein, mutta kun shoppailemme, teemme sen kunnolla. Mc Arthur Glen outletit ovat suosikkejamme, ja vierailemme niissä usein matkustaessa, jos vain sellainen sattuu lähelle. Nämä outletit ovat kuin pieniä kyliä ja niissä myydään kivoja brändejä – ja aina edullisemmin, kuin tavallisessa liikkeessä. Vuokrasimme auton ja ajoimme Mc Arthur Glen Outlet Roermondiin, joka on noin kahden tunnin ajomatkan päässä Amsterdamista.

Kävimme suosikkikaupoissani
Shoppailupäivän lisäksi oli pakko päästä Ritualsiin ja River Islandiin.

Näimme pride kulkueen – tai jotain osia siitä
Rehellisesti sanottuna päivä meni nukkuessa, mutta illalla lähdimme kävelylle keskustaan. Ja pride on kyllä ISO Amsterdamissa. Ja värikäs. Ja meluisa. Ja sotkuinen.

Asustimme airbnb:ssä
Air bnb on paras tapa saada kunnon fiilis kaupungista. Meillä oli upea ullakkohuoneisto, joka itsessään teki jo matkasta erityisen tuntuisen.

air bnb loft

Jaoin lisäksi snäppejä reissusta instan puolella ja tein profiiliin uuden story highlightin, eli sieltä voi kurkkia lisää: @charlottaeve.

Vaikka matkustaminen onkin kivaa ja reissu oli ihana, on myös ihana olla kotona ja elää hetki normaalia arkea. Lokakuussa maailma kutsuu taas.

Siitä huolimatta olen täällä

lifestyle blog

Minä olin ennen sellainen ihminen, joka kauniin kolmikerroksisen omakotitalon ja onnellisen perheen nähdessään ajatteli, etten ikinä voisi olla siellä, naureskelemassa ja juoksentelemassa pihalla.

Olin siinä mielessä negatiivinen, että kun näin neljäntuhannen euron laukun näyteikkunassa, en edes uskaltanut unelmoida siitä, koska en voisi ikinä omistaa moista.

Jostain syystä huomasin ajattelevani, että siinä missä minä nyt olen, tulen aina olemaan. Että  se tilanne missä minä olen, pysyy aina samana.

Se on vääränlainen ajatus. Koska silloinhan en ikinä pääse eteenpäin.

charlotta eve beauty lifestyle blog

Mutta on ihan inhimillistä ajatella ja tuntea niin. Sellaista se on. Pää on täynnä epäilyksiä ja sitä huomaa pelkäävänsä omia epävarmuuksiaan, päivästä toiseen. Joinain päivinä noiden ajatusten sammuttaminen onnistuu – ja näkee ehkä välähdyksen siitä, mitä voisi olla. Mutta toisina päivinä tarvitsee pienen kolauksen ulkopuolelta, herättämään itsensä. Ja sitten on hassu olo, kun on vain tuijottanut seinää.

On vaikeaa nähdä tulevaisuuteen, kun jalat ovat niin visusti maassa, melkein liimattuan nykyhetkeen.
Heräät väsyneenä, vaikka haluaisit olla yksi niistä ihmisistä, jotka heräävät aamukuudelta ihan virkeänä, valmiina valloittamaan maailma.

Ja mikä siinä muuten on, maailman valloittamisessa? Miksi meidän täytyy valloittaa se? Eikö se ole jo valloitettu?

Enkö voisi vain nauttia maailmasta? Haluaisin kävellä sen nurmikolla, tuntea sen lämmön iholla ja tavata sen ihmisiä. Niin, ajattelin ennen, etten oikeastaan pidä ihmisistä, mutta tiedän olevani väärässä. Rakastan ihmisiä. Rakastan sitä, että jokainen näyttää erilaiselta, kuinka jokainen nauraa eri tavalla ja miten jokaisella on joku oma juttunsa. Ja kun olen yksin, minua lohduttaa ajatus siitä, että läheiset ystävät ovat Whatsappin päässä.

Ja nyt, kun todella mietin sitä, ja kaikkia niitä ihmisiä, joita minulla on ympärilläni, olen juuri siellä, missä haluankin olla.

 

space buns blonde hair

Mutta mennäkseni takaisin saavutuksiin ja asioihin, jotka välillä tuntuvat todella kaukaisilta ja lähes mahdottomilta saavuttaa –  sanon tämän.

Se on hassua.

Se on hassua, koska juuri nyt istun tietokoneella, kirjoittamassa, kodissa, jonka jaan elämäni rakkauden kanssa. Saan juoda kahvin pavuista jauhettuna, juuri niin kuin sen haluan, ja se on yksi niistä asioista, joihin en ikinä kyllästy. Ja oudoin juttu ikinä – olen yrittäjä. Tiedän, että jos nuori Charlotta voisi nähdä minut nyt, istumassa parvekkeella kahvi kädessä hymyilemässä auringolle, olisi hän aika ihmeissään. Päädyin tänne, vaikka eihän sen pitänyt olla mahdollista. Edessäni on uusin askateluprojektini, vaikka eihän minun pitänyt tietää mitään askartelusta..

Tiedän, että nämä ovat vain esineitä ja asioita. Mutta me unelmoimme esineistä ja asioistakin. Ainakin minä teen niin. En ole niin täydellinen, että osaisin arvottaa pelkästään tunteita ja todellisuutta. Joskus on helpompaa osoittaa jotain, osoittamalla jotakin fyysistä, kuten vaikkapa meikkipistettäni, joka myöskin, on yksi toteutunut unelma.

Mutta etten nyt kuulosta ihan täysin pinnalliselta, sanotaan se nyt vielä toisellakin tavalla.

Jos tuo on hassua, tämä on hullua.

Koska viisitoista vuotta sitten, mietin, millaista elämä minulle tulisi olemaan. Olisiko se aina niin harmaata, surullista ja kurjaa, kuin miltä sisällä tuntui? Pakosti se olisi niin, sillä se oli sen hetkinen tilanne. Yksitoista vuotta sitten, istuin keskellä luokkakavereitani, ja pohdin – voisinko ikinä rakentaa oikeita suhteita, vai oliko ulosantini niin vierasta, ettei kukaan voisi sitä ymmärtää?

Se on hullua, koska vielä tänään täytyy nipistää itseään, että ihan oikeasti ymmärtää kaiken menneen sitten kuitenkin ihan hyvin. Kukaan ei kertonut, miten siistiä olisi olla aikuinen, rakastua hiljalleen itseensä vuosien kuluessa ja ymmärtää, että kaikki meni, niin kuin piti. Kuka olisi arvannut, että joisin nyt viiniä päiväkodista tutun ystäväni kanssa, sytyttäisimme kynttilöitä ja leikkisimme yhdessä syksyä keskellä kesää. Kuka tiesi, että voisit rakastaa niin montaa ihmistä, ja että väistämättä, he rakastaisivat sinua takaisin. Sinua.

lifestyle blog

Tämä on juuri sitä, mitä olen aina odottanut, ja tässä minä nyt olen. Vähän aikaa sitten kävin vaatekaappiani läpi, ostin uusia vaatteita ja laitoin vanhoja myyntiin. Tänään laitoin tiskejä ja putsasin meikkisiveltimiä – ja aika pian lähden lenkille pilviseen, mutta lämpimään säähän.

Vanha teksti muistutti minua jostakin tänään tällä lauseella: Muista hymyillä ja rakastaa.

Minä olen sellanen ihminen, joka aina välillä pysähtyy kirjoittamaan ja muistaa taas, miksi on niin ihanaa huudattaa youtubesta lempibiisejä niin, ettei kukaan kuule, kun laulan niiden mukana.

Parvekkeellamme on kynttilä, jonka lasissa lukee aika osuvasti.

“Happiness is not a destination
It is a way of life”

charlotta eve blog

Hair & photos of me by Susanna Pomèll
Coffee photos by me

 

Scroll to top