Ah, Lappi. Tiedättekin jo varmaan, mitä ajattelen siitä paikasta. Se on kaunis ja uniikki. Mökki Ivalossa on paikka, jonne on ihana mennä rentoutumaan ja unohtamaan kaupunkielämä.
Mutta korvessa olo ei ole myöskään aina ihan niin ihanaa, kun voisi kuvitella. Tässä pari asiaa, jotka ärsyttivät, mutta jotka tosin nyt jo naurattavat:
Sääolosuhteet ovat äärimmäiset – ja se ei ole aina mukavaa. Pakkasimmeko ainoastaan lämpimiä vaatteita mukaan ja oliko lämpötila ensimmäisenä päivänä lähes +30°C? Kyllä. Lämmin sää on kiva, mutta ei keskellä metsää. Syystä että:
Ötökät. – Jos sää on lämmin, niin paarmat pörräävät ympärilläsi välittömästi astuttuasi ulos mökistä. Niitä on paljon. Joka puolella. Niin monta, että ei auta laskea (tai pelata paarmapalloa). Ei ole mitään mahdollisuutta olla ulkona, ellet ole valmis hyvään määrään puremia – ja nehän muuten sattuvat. Paarmat tulevat lämpimällä, joten paksujen vaatekerrosten laittaminenkin ei oikein silloin huvita. – Jos sää taas on viileä (eli mukava), niin on hyttysten aika – ja tiedämme kyllä miten ärsyttävi ne voivat olla. Onneksi voit suojautua helposti itikoilta laitteilla ja hyttyssuihkeilla, mutta hyttyssuihkeissa on yksi huono puoli. Miten freesi olo onkaan, kun iho ja vaatteet ovat täynnä tahmeaa myrkkyä. Ja hei – entäpä se yksi hyttynen, joka pääsi mökkiin sisälle ja herättää ihanalla ininnällään? Hyvää huomenta vaan!
Teltassa nukkuminen on mielenkiintoista. Etenkin kun on se lähemmäs +30°C. Oletko ikinä yrittänyt nukkua saunassa? No, se ei ole niinkään nukkumista, vaan ihan vaan kuumuudesta pökertymistä ja kärsimystä. Asiat ovat paremmin viileällä, mutta kyllä hieman nauratti, kun seuraavana yönä oli lämpötila +6°C . Se on muuten aikas kylmä. Tärisin peiton alla, kunnes tajusimme eristää patjaa toisella peitolla. Hyvä juttu teltassa on tietysti se, että ötökät eivät pääse sisälle, mutta mikä siinä on, että ne rapistelevat ja surisevat teltan välikerroksessa (ja saattavat aiheuttaa äkillisiä sydänkohtauksia)? Minusta tuntuu, etten ole välttämättä enää niin telttaihminen. Niin, ja olisimme tietysti voineet nukkua mökissäkin – oma moka siis. Viimeinen yö nukuttiinkin siellä, ja se oli parempi.
Voit unohtaa nukkumisrytmisi. Kun aurinko oikeasti häikäisee yölläkin, on turvallista sanoa, ettet ole menossa nukkumaan normaaliin aikaasi. Se on myös ihan siistiä, mutta se pilaa rytmin, kun yhtäkkiä uniaika onkin kolmesta yhteentoista.Öö… hyvää yötä?
Vau, miten hieno porokuva.
Seuraava on ihan rehellisesti omakeksimä ongelma: Porot – ja niiden kuvaamisen mahdottomuus. Niitä näkee paljon, mutta miksi kameran rullalle jää vain poronpyllyjä? Okei, ehkä mulla oli huono tuuri ja taidoissakin parannettavaa.
Tämäkin on kyllä varsinainen bloggaajaongelma: ajattelitko ottaa söpöjä lomakuvia itsestäsi? Unohda. Ainakin omalla kohdallani oli näin. Asuni olivat ainoastaan käytännöllisiä, ja muutenkin pakkasin vain vähän huonompia vaatteita mukaan – koska hyttysmyrkyt ja savunhaju, joka tarttuu nuotiolla sekunnissa. Olisin tietysti voinut ottaa erikseen jotain kuvausrekvisiittaa, mutta sitten olisin tullut purruksi (koska ötököt). Puhumattakaan meikittömyydestä ja likaisesta tukasta – tukan pesukaan kun ei ole niin yksinkertaista ilman juoksevaa vettä. No hei, ainakin otin loman kannalta, niin kuin oli tarkoituskin. Ja näytän kuvissa siltä, kuin nyt noin yleensäkin – mukavalta.
Kaiken kaikkiaan reissu oli hyvä ja se oli onnistunut irtiotto arjesta. Oikeasti tärkeintähän on oma asenne. Täytyy vaan ottaa rennosti – etenkin mitä tulee ongelmiin – kuten aina reissaamisessa. Toivottavasti kukaan ei ota näitä valituksia liian tosissaan – kun isoimmat ongelmat on vähän huonosti nukuttu yö, luontoon kuuluvat ötökät tai huono kuvasaldo – voi sanoa asioiden olevan aika hyvin.
Kävimme tukinuittopaikalla Nellimissä, se oli aika siisti.
Takastulomatkalla pysähdyimme katsomaan Uljuan tekoallasta. Se oli kaunis.
Kuten otsikko sanoo, otin botoxia. Ja ei, en ottanut sitä esteettisistä syistä, tosin onhan se vaikuttanut myös ulkonäkööni aika radikaalisti. Otin botoxia narskutteluun eli bruksismiin, mikä on ollut kohdallani ihan hirveää.
Kuten saatatte jo tietää, lähdin vähän aikaa sitten yhteistyöhön Ebeling hammaslääkärien kanssa ja aikaisemmassa postauksessani avauduinkin teille hampaisiini liittyvistä epävarmuuksista. No, hampaat ovat nyt hoidetut ja valkoiset ja asia on siltä osin kunnossa. Mitä jätin kuitenkin kertomatta oli tämä – isoin ongelma, joka liittyy hampaisiini – narskuttelu.
Tässä postauksessa jaan kokemukseni botoxista, kerron hieman bruksismista eli narskuttelusta sekä siihen tehtävästä botoxhoidosta ja annan vielä hammaslääkärini vastata muutamaan kysymykseen hoitoon liittyen.
Narskuttelu aiheutti jokapäiväistä särkyä hampaissa, leuassa ja päässä
Voi kuulostaa liioitellulta, mutta narskuttelu tekee elämästä aika kurjaa. Todella pahaksi mennyt narskuttelu vaikuttaa ihan jokapäiväiseen elämään. Itselläni oli hyviä päiviä, kun särky ei ollut niin paha (mutta oli olemassa kuitenkin), mutta kun purentalihakset vain kasvoivat kasvamistaan ja narskuttelu paheni, huonoja päiviä kerääntyi yhä enemmän.
On hassua, miten ihminen sopeutuu kaikenlaiseen. Oma narskuttelu oli niin pahaa, että tietyllä tavalla siihen tottui. Lähes joka aamu heräsin niin, että leukaan, päähän tai hampaisiin koski. Onneksi suussa on ollut jo monen vuoden ajan purentakisko – se ei estä narskuttelua, mutta suojaa edes hampaita. Tiesittekö, että narskuttelu voi myös aiheuttaa lohkeamia hampaisiin? Itselle nuo lohkeamatkin olivat ihan tuttu juttu, sen verran kovaa purin yöllä hampaita yhteen.
Ja jos se ei ollut vielä tarpeeksi – niin leukani oli niin kipeä ja ylirasittunut, etten pystynyt rentouttamaan sitä edes päivisin. En välttämättä purrut hampaita yhteen päivisin, mutta leuassa oli jatkuva jännitystila päällä – etenkin keskittyessäni johonkin tai stressatessani.
En edes tajunnut sitä, mutta valitin jatkuvasti päänsärkyä – asia, jonka mieheni huomasi, sillä nykyisin sitä tuskin tapahtuu.
Ja kyllä – olen kokeillut löytää helpotusta särkeville leuoille. Kokeilin hieroa leukoja päivittäin, mutta se ei auttanut.
BOTOX NARSKUTTELUUN
Heti ensimmäisellä hammaslääkärikäynnillä, hammaslääkärini hieroi leukalihaksiani ja oli aika vaikuttunut (mutta ei hyvällä tavalla). Olin treenannut poskilihaksia todella kovaa!
Ette tiedä miten helpottunut olin, kun Sakari ehdotti botoxin kokeilemista. Olin unelmoinut siitä niin kauan. En ole ainut narskuttelusta kärsivä perheessäni, joten myös botoxista on ollut puhetta siskojen kesken. En tosin tiennyt, onko tuota hoitoa todella saatavilla, ja että hammaslääkäri voisi suorittaa hoidon. Nyt kun mietin asiaa, niin totta kai hammaslääkäri on oikea ammattilainen hoitamaan tälläistä hampaisiin ja purentaan liittyvää vaivaa.
HOITO
Hoito bruksismiin botoxilla on aika yksinkertainen. Botoxia pistetään leukakulmaan kolmeen ja ohimoon kahteen kohtaan. Aine pistetään ohuella neulalla ja toimenpide on hyvin nopea ja kivuton. Mutta kuten aina, kipu on henkilökohtaista. Omasta mielestä se ei ollut ollenkaan paha – mutta toisaalta olin odottanut tuota hetkeä kuin kuuta nousevaa, joten en ollut aikomuksissakaan valittaa.
Ennen ja jälkeen. Kuvilla on kuukausi eroa. Ihan mieletön muutos!
OMA KOKEMUS & TULOKSET
Tunsin heti pienen eron hoidon jälkeen. Se ei saanut kasvoja saman tien täysin rennoiksi ja ihaniksi, kuten olin unelmoinut, mutta huomasin heti positiivisen vaikutuksen. Kun yritin purra hampaita yhteen, lihakset eivät tuntuneet enää yhtä jäykiltä. Ja heti kun sain tuon piikin, tunsin suurta helpotusta. Se oli tehty – ja oli todennäköistä, että tulisin huomaamaan tuloksia pian. Hyvästi kipu! Olin helpottunut ja iloinen.
Varsinaiset tulokset alkoivat näkymään viikon, kahden päästä – ja paras tulos näkyi kuukauden päästä, jonne asetimmekin uuden ajan, jossa katsoimme tuloksia vielä hammaslääkärini kanssa yhdessä.
Tunsin tulokset jo ensimmäisen viikon jälkeen. Tulokset vain paranivat viikko viikolta. Huomasin, että en enää herännyt kipuun leuassa, hampaissa tai päässä. En enää valittanut päänsäryistä. Ja parasta kaikessa oli se, että leuka tuntui melko rennolta päivisinkin. Tämä kaikki tuntui upealta. Kerrankin voisin olla täysin miettimättä koko typerää narskuttelua. Olo oli melkein normaali – ihan kuin minulla olisi normaali leuka, niin kuin muillakin.
Olo oli rauhallinen, kun menin nukkumaan – tiesin, etteivät surkastuneet lihakset voisi tehdä töitä enää yhtä kovaa, kuin ennen. Nekin voisivat vihdoin nukkua! Ja minä voisin herätä ilman särkyä.
Kun hieron leukaani vaikka nytkin, tunnen ison eron. Lihakset eivät ole yhtä jäykät ja isot, kuin ennen. Eikä niihin satu hierottaessa! Ainakaan ei yhtä paljon, kuin ennen botoxia. Pistoksen ottamisesta on kulunut nyt noin puolitoista kuukautta.
Huomasin eron myös ulkonäössäni.
Leukalinjani kapeni. Poskipäät olivat vielä entistäkin näkyvämmät – ja yhtäkkiä sain kovasti kehuja niistä.
Muutos, joka kasvoissani on tapahtunut, on oikeastaan melkein järkyttävä. En ollut ikinä tajunnut, että narskuttelu vaikutti ulkonäkööni. Mutta nyt kun kasvoni ovat kapeammat, tuntuvat ne paljon sopusuhtaisimmilta. Muistan katsoneeni joitain vanhoja kuvia, joissa narskuttelu oli vielä todella pientä, ja ihmetelleeni, kuinka näytin niin nuorelta ja ihan erilaiselta. Nyt ymmärrän, että se johtui siitä, että kasvojeni muoto on muuttunut radikaalisti narskuttelun takia.
Omalla kohdalla botox ei vaikeuttanut muuten millään tavalla syömistä, eli ruoan pureskelua. Pystyn syömään ja pureskelemaan normaalisti.
Leukalinjani, kun narskuttelu oli pahimmillaan – ja leukani nyt, kun olen saanut botox-hoidon.
Sitten tärkeään kysymykseen: loppuiko narskuttelu kokonaan?
Valitettavasti, ei kokonaan. Bruksismi liittyy vahvasti stressiin (ainakin kohdallani) ja narskin yhä hampaita jonkin verran. Jos olen stressaantunut, teen sitä enemmänkin ja saatan tuntea pientä jännitystä leuoissa. Mutta se ei ole mitään verrattuna entiseen! Narskuttelu on vähentynyt huomattavasti. Voin niin paljon paremmin.
Olen sekä innoissani että peloissani, sillä en voi tietää kauanko vaikutus kestää. Sekin on henkilökohtaista, eikä sitä voida luvata. Mutta sen tiedän, että heti kun kipu palaa, minä suuntaan neulan luokse.
Sakari Ebeling vastasi vielä muutamaan kysymykseen liittyen botoxiin ja bruksismiin:
Mitä on bruksismi ja kuinka yleistä se on?
Bruksismi, eli hampaiden narskuttelu, on vahvasti keskushermoston säätelemä tapahtuma, johon vaikuttaa persoonallisuustyyppi (esim. perfektionismi), psyykkinen stressi, ahdistuneisuus, nikotiinin ja kofeiinin sekä tiettyjen lääkeaineiden ja huumeiden käyttö. Alle 50-vuotiaista siitä kärsii noin 15-20% väestöstä. Sitä vanhemmilla se on harvinaisempaa.
Mitä eri hoitoja bruksismiin on?
Ensisijaiset hoidot ovat purentakiskot, puremalihasten jumppa ja hieronta, sekä stressin välttämäminen. Mikäli näistä ei ole riittävää apua, voidaan käyttää botoxia.
Kuinka botox toimii?
Botox sisältää botuliini-bakteerin erittämää toksiinia, joka väliaikaisesti halvaannuttaa lihaksen. Suora vaikutus kestää 2-6kk, mutta hyöty voi olla pidempiaikainen, sillä useamman kuukauden levossa ollut lihas on heikompi kuin ennen.
Kuinka hoito toteutetaan? Minne botoxia pistetään?
Botox laitetaan hyvin ohuella neulalla leukakulman ja ohimon puremalihaksiin. Hoito kestää alle 5 minuuttia.
Kauanko kestää, että näkee tuloksia?
Botox alkaa vaikuttaa 3-4 päivän kuluttua. Hoidon tulokset saavutetaan yleensä n. 2 viikon kuluttua.
Kauanko tulokset kestävät?
Suora lihasta halvaannuttava vaikutus kestää 2-6kk. Hyödyt voivat jatkua pidempään ja joskus on mahdollista “oppia eroon” bruksismista hoidon avulla.
Onko botoxilla jotain sivuvaikutuksia?
Sivuvaikutuksia ei juurikaan ole. Jos pistokohta tai annostus on väärä, niin seuraksena on väärän lihaksen palautuva voimattomuus. Raskaanaoleville, imettäville ja lihasten surkastumasta kärsiville hoitoa ei tehdä.
Kenelle suosittelisit botoxia?
Kaikille leukakivuista ja päänsäryistä kärsiville, joille purentakisko ei ole tuonut riittävää apua tai purentakiskon käyttö ei muuten ole onnistunut. Myös kulmakarvojen ja otsan jatkuva kurtistelu voi aiheuttaa päänsärkyä, jolloin otsan alueen botox-hoito voi auttaa. Lisäksi botoxia voi käyttää potilasta itseään häiritsevien ryppyjen silottamiseen.
Lienee selvää, että suosittelen – ja melkein kannustan – sinuakin kokeilemaan botoxia, mikäli kärsit bruksismista tai jännittyneistä leuoista. Hoito on hieman hintava, mutta tulokset ovat mielestäni sen arvoisia. Ainakin se on jotain, mihin olen valmis itse investoimaan tulevaisuudessakin. Kyse on kuitenkin hyvinvoinnista.
Botoxhoito ei ole kovin yleinen vielä Suomessa tai Helsingissä, eikä moni paikka sitä tarjoa. Sakari Ebeling kuitenkin tekee botoxhoitoja Ebeling hammaslääkäriasemalla. Hinta on muuten aika reilu, jos vertaa muiden klinikkojen hintoihin. Botoxin hinta on normaalisti Ebelingeillä 399€.
Sain kuitenkin ihan huikean tarjouksen teille!
Mainitsemalla blogin nimen “Charlotta Eve”, saatte -50€ ensimmäisestä botox-hoidosta puremalihaksiin.
Tämä uusi koodi on toistaiseksi voimassa. Ilmoitan tässä postauksessa, mikäli sen voimassaolo loppuu.